BLOG Vinny

15 januari 2023

Mijn muziekproject op dit moment is om de muziek van Pat Metheney en Lyle Mays te kunnen spelen. Genaamd: "PATSONGS".  Ik speel al vele jaren de songs van Pat en Lyle solo op mijn piano. Het zijn stuk voor stuk ' beauties '. 

De muziek van Pat Metheney en Lyle Mayes heb ik voor het eerste gehoord in 1978, Cafe  2005 in Den Haag.  Daar werden elke week de nieuwe relaeses van ECM Jazz gedraaid, waaronder de muziek van Pat Metheney en Lyle Mays. 

Na het concert "The Way Up" in 2008 te Amsterdam te hebben gezien heb ik het Pat Metheney songbook gekocht.

Ik ben in hun muzikale wereld gestapt in 2009 met de ballads solo op piano zoals " As A Flower Blossoms", "In Her Family", "Letter From Home", "Antonia" op mijn akoestische Finse piano met het merk Fazer.

De muziek van Pat&Lyle: 

Avontuurlijke sferische muziek van de CD Secret Story zijn sprookjesachtig lyrisch. Daar speel ik inmiddels een aantal stukken van. " Always and Forever", "See The World", "Antonia", "As A Flower Blossoms", zijn mooie pianostukken. Op You tube heb ik twee partituren gekocht van een pianist uit Duitsland. Daarmee dring je diep door in de compositiestijl van Lyle Mayes. Met deze muziek o.a. "September 15th "en "San Lorenzo", maar ook "Phase Dance". Met de midifiles die de technicus Charley  (Another Thought) weer vind op internet, maakt Charleyj de muziek van Pat geschikt om live te repeteren met een band zonder drummer. Maar alle minifiles bewerkt hij in een aangenaam geluid. Het inspireert mijn visie en gevoel voor muziek. Het zijn prachtige accoorden met lyrisch melodieën. De pianist Lyle met zijn synthesizer sounds zijn mysterieus , ijzig en klassiek jazz gespeeld. De composities zijn gebaseerd en uitgeschreven in jazzaccoorden verweven met klassiek pianospel en de Nashville gitaarsounds van Pat. De synthesizer landscape sounds van Lyle Mayes mengen mooi met de sounds van Pat zowel acoustisch als electronisch. De sfeer van midwest Amerika met zijn twee grote rivieren die een weg banen naar de zee. De lange rechte autowegen door een prachtig landschap. De natuur en cultuur van de Indianen. De stilte en oneindigheid van de bergen. Enzovoort, enzovoort.

Na tien jaar solo 2023: " Patsounds "

Pat sounds heeft een associatie met Pet Sounds van de Beach Boys. Vandaar dat ik de naam verandert heb in "Patsongs"( werktitel)

Na tien jaar alleen de stukken te hebben gespeeld op mijn piano heeft Ad van Gaalen , gitarist , zich  weer gemeld nadat ik hem eerder gevraagd had om mee te doen. De eerste keer weigerde hij, maar nadat hij met Pat gesproken had in Duitsland ging Ad om. We speelden al gauw een  zelfgemaakt iBookje vol. Later is een oude vriend en bassist Willem Hendriks mee gaan doen. Willem ken ik meer dan 40 jaar en zijn elkaar in die jaren een aantal keren tegengekomen bij verschillende muziekbands waaronder de Haagse bands Baboon, Xango, Another Thought.  Willem schrijft de muziek op een zo kort mogelijke logische manier uit. Dat is zeer praktisch om te repeteren. Uiteindelijk spelen we de stukken uit het hoofd om de feel goed neer te kunnen zetten. Best nog wel gecompliceerd voor mijn oude ziel. De combinatie van de klank van de akoestische piano , vingerzetting, melodie spelen met akkoordenbegeleiding, partituurkennis, vorm en snelheid van het stuk.

 

Een advertentie op de  Muzikantenbank voor een drummer werd gezet. (Strekking alsvolgt:) 

Advertentie tekst:

Wat wij van Pat en Lyle  spelen is tot nu toe voornamelijk uit de periode eind 70'er en 80'er jaren. Een greep uit de titels: Phase Dance, San Lorenzo, Are you going with me, Spring ain't here, Lone Jack, Letter from Home, Antonia, Always and Forever, The Bat, As a Flower Blossoms, Extradition, Farmer's Trust, James, Nacada, Hermitage, Question and Answer. Bepaalde stukken spelen we regelmatig en beginnen echt wel goed te klinken. Andere stukken moeten we nog wat meer mee bezig zijn.

Patsounds is
Vincent Mens, keyboards, vocals, oprichter (DH)
Matty de Wijs – drums (Dordrecht)
Willem Hendriks – basgitaar (Wassenaar)
Vincent is jaren geleden begonnen met het in z'n eentje spelen van diverse stukken van Pat Metheny en Lyle Mays. Hij is daar diep ingedoken en laaiend enthousiast over. Keus genoeg, zij hebben (gedurende decennia) een groot repertoire opgebouwd vanaf ergens eind jaren 70. Twee jaar geleden kwam hij in contact met gitarist Ad van Gaalen, die dat ook graag wilde. Ik kwam er bij bassen begin vorige zomer. Inmiddels is de gitarist afgehaakt; hij was wel een fan van PM, maar wilde nooit studeren en vond schnabbelen met z'n jazzband leuker. Bovendien was hij technisch en ritmisch niet zo sterk. Sinds maart hebben we een drummer via de muzikantenbank: Matty de Wijs uit Dordrecht. (Broer van Carlo de Wijs.)
Waarom muziek van Metheny/Mays? De composities die zij decennialang hebben gemaakt omvat veel stijlen, zijn uniek en interessant in zowel melodische, harmonische als ritmische zin. Veelzijdigheid dus.
We repeteren in de atelierwoning van Vincent. Dat is een gerenoveerd voormalig schoolgebouw in de Van Diemenstraat in de Zeeheldenbuurt in Den Haag. We komen ongeveer eenmaal in de drie weken bij elkaar. Het doel is om iets interessants neer te zetten en om op leuke plekken mee te kunnen optreden. Bovendien zijn er mogelijkheden in huis om een goede registratie te maken voor bijv. Youtube.
Wij hebben zelf best een aardig niveau en verlangen dat van een gitarist ook: technisch in staat de thema's/melodieën overtuigend te spelen, en een frisse opvatting van improviseren. Snelheid is ook wel een element dat in de muziek van pas komt. Het is zeker niet de bedoeling net zo te klinken als Metheny, of om letterlijk na te spelen; het gaat om interpretatie. (Je hoeft dus niet per sé een gitaarsybthesizer te hebben.) Eerst goed de stukken kunnen beheersen en er dan zelf iets meedoen. Je klinkt veel overtuigender als je je eigen manier van spelen ermee verbindt, dan wanneer je moet worstelen om alles precies te onthouden wat je grote voorbeeld ooit een keer spontaan (of per ongeluk) deed.
Repertoirelijst van ons Patsounds.
De bedoeling is nummers te kiezen waar elk lid van de band zich in kan vinden. Tot nu toe zijn dat de volgende:
Always And Forever, Antonia, Are You Going With Me, As A Flower Blossoms, The Bat, Beat 70, Every Summernight, Extradition, Farmer's Trust, Have You Heard, Hermitage, If I Could, In Her Family, (It's For You), James, Letter From Home, Lone Jack, Nacada, Phase Dance, Question And Answer, San Lorenzo, Spring Ain't Here, Watercolors.
Verder zijn Vincent en ik ook nog bezig geweest met stukken van Chick Corea, George Duke en Yellow Jackets, maar dat is nu voorlopig even geparkeerd. En stukken van Wayne Shorter zijn natuurlijk ook heel interessant.

 

Maandag 23 september 2024

Via een advertentie op Muzikantenbank een drummer gevonden. Marry de Wijs, neef van Yvo de Wijs. Het is inmiddels eind september 2024. Al meerdere keren samen gespeeld in mijn studio in Den Haag. De muziek van Pat en Lyle blijft inspirerend en leerzaam om te spelen. We kunnen alledrie er een eigen feel op los laten, het werken is aan de bandfeel. Een gitarist is nog niet gevonden en dat zal nog wel even op zich laten wachten. Vandaar de vorm van een Jazz pianotrio..

Zondag 2 november 2024

Na de zomer pakken we de draad weer op met Pat en Lyle project. Er was even contact met een gitarist uit Wassenaar via Wim. Maar helaas kan en wil hij niet meedoen vanwege tijdgebrek? Je vraagt je af hoe dat zit? Ikzelf ben veel tijd kwijt met harmonie , melodie van de stukken. Dan de technische vorming van geluiden op mijn Nord stage3 neemt veel tijd in beslag en is moeilijk te focussen. Ik word teveel afgeleid door de fantastische klanken van de NORD. Gelukkig krijg ik hulp van Charley van CD en video "Another Thought" (2010). Zo hebben we de sound van Lyle gevonden met zijn Oberheim voor de song"  It's For You " van de LP : "As Falls Wichita , So Falls Wichita falls " 1979 , roept u maar. Helemaal goed.

Dinsdag 17 december 2024

Willem heeft contact gezocht met Hans Eerhart. Hans is een goede gitarist. Eigenzinnig, virtuoos, creatief en een man uit de muziek scene in de 70 er jaren van de vorige eeuw. Hij vind het leuk om een keer mee te doen. En wel op 8 januari 2025. Volgens mij kan dit quartet wel wat worden, hoop ik. Maarrrrrr! Rustig aan.

Tot zover het laatste nieuws. 

Onderstaand muziek is een fragment van 'Lone Jack' tijdens een repetitie november 2024

Wordt vervolgd.