Achtergrond en verdieping naar het holisme.

Muziek is voor mij een tijdskunstvorm waarin de beleving van tijd en ruimte verdwijnen wanneer je musiceert. Je gaat als het ware op in de muziek die je speelt. Daarom is het ook zo leuk om met jonge nieuwe mensen te werken. Zij zijn onbevangen en reageren door hun intuïtie op een manier die ze inspireert en motiveert om muziek te maken. Authentieker dan een pro. Daarom leer ik mijn leerlingen om niet te stoppen met  spelen na foute noten. In wezen bestaan er geen foute noten. Muziek maken is jezelf toelaten in het moment met je instrument. Dat heb ikzelf van jongs af aan gedaan met de piano. Alle twijfels en ongemakken elimineren tijdens het spelen. Er kan niets mis gaan. Ik verzin korte muzikale phrases ter plekke met mijn leerlingen. Korte muzikale interacties tussen meester en leerling. Daarnaast is het ook nodig om technische vaardigheden van de vingers en de handen te trainen met oefeningen. Daar zijn goede klassieke  methodes voor. o.a. Hanon, Czerny, Bürgmuller. Filosofie en muziek zijn sterk met elkaar verbonden bij mij omdat het gehoor andere conclusies maakt. Het informatie verwerkend brein ordend dat op zijn eigen manier. Daar kom ik later nog op terug.

Boven een compositie van 23  jaar geleden. "Son Of A Beach" met het project " At The Vipile 2000 " nog steeds speelbaar op verschillende manieren.

Te beluisteren op het onderstaand audiofragment. CD is te koop. Of per losse track.